Fra feminine husmødre til handlekraftige kvinder: Så meget har Disney-prinsesserne udviklet sig

Fra feminine husmødre til handlekraftige kvinder: Så meget har Disney-prinsesserne udviklet sig

Vi har brugt timer foran skærmen med dem, vi har gået i deres farvestrålende kjoler, og vi har sunget deres sange. Disneyprinsesserne har udviklet sig med tiden, men der er stadig grund til at være kritisk, siger Maja Rudloff, der forsker i populærkultur og køn.
Onsdag, 16. september 2020 – 10:49 – af Caroline Wilms. Foto: Walt Disney Pictures / Ritzau Scanpix
Print artiklen |
Del artiklen
Har du savnet Tornerose, Snehvide eller nogle af de mange andre Disney klassikere, som så mange er vokset op med?

Nu er der rig mulighed for at gense barndomsfavoritterne, for Disneys egen streamingtjeneste Disney+ er nemlig gået i luften herhjemme.

Og der er sket meget med de tegnede kvindelige hovedpersoner, vi ser på skærmen. Hvem husker ikke Snehvide, der bor hos de syv små dværge, hvor hun holder huset rent og pænt og laver mad til dem?

Eller Tornerose, der allerede som spæd bliver lovet væk til en prins? Der er også Ariel, der får frataget sin stemme, og vinder kærligheden på udseendet.

Fra at være afhængige af mænd, der kommer og redder dagen og deres kærlighedskys, der kan vække selv en død prinsesse fra den evige søvn, er der nu – heldigvis – ved at ske noget.

– I film som Snehvide, Askepot og Tornerose kan man se samfundets idealkvinde afspejlet i prinsessernes kroppe og den måde, de taler på og ser ud på. De skulle være meget feminine, husmoragtige og unge, siger Maja Rudloff, postdoc ved institut for kommunikation på Københavns Universitet.

Få 8 numre af femina fra kun 229 kr – ingen binding! Få vores tilbud her

– Deres mål i livet er jo den store romantiske kærlighed. De har ikke rigtig andre drømme og mål end at få en prins og opleve den her meget heteroseksuelle kærlighed.

Selv Ariel, der ellers blev kendt som den første handlende prinsesse, der søger ud på egne eventyr, er stadig ikke specielt selvstændig.

– Hun er jo hele vejen igennem afhængig af mænd, der kan redde hende og afgøre hendes skæbne. Hun har det meste af filmen heller ikke nogen stemme, da hun bytter den for ben for at mødes sin store kærlighed, og så har hun i stedet sin værdi i sit smukke, unge udseende, siger Maja Rudloff.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back To Top